>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 0
کل بازدید :3263

>>اوقات شرعی <<
اوقات شرعی

>> درباره خودم <<
نقش مطالعه غیر درسی - زنده باد ایران و ایرانی
محمود باقری بداغ آبادی
امیدوارم بتوانم قدمی در راه کسب دانش بردارم

>>لوگوی وبلاگ من<<
نقش مطالعه غیر درسی - زنده باد ایران و ایرانی

>>جستجو در وبلاگ<<
جستجو:

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<
پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
2006-ParsiBlog™.com ©
نقش مطالعه غیر درسی - زنده باد ایران و ایرانی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجو، سربلندی دنیا ورستگاری آخرت دارد. [امام علی علیه السلام]
نقش مطالعه غیر درسی - زنده باد ایران و ایرانی
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • به نام خدا

    موضوع : نقش مطالعه غیر درسی بر یادگیری بهتر و بیشتر دانش آموزان

    مقدمه

    شناخت ویژگی ها ، توانایی ها، نیازها و علاقه های کودکان و نوجوانان این وظیفه را متوجه مربیان ، والدین، هنرمندان و کتابداران می کند تا بکوشند آنچه در توان دارند در خدمت فراهم کردن شرایط مساعدی باشند که فرایند رشد ذهنی و پرورش و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان را تسهیل کند . شکی نیست که یکی از مهمترین این شرایط ایجاد عادت هایی است که آنان را به سمت شناخت و آگاهی هدایت می کند. ایجاد عادت به مطالعه یکی از عادت های پسندیده است. آنان نیازمند این هستند که خود را بهتر بشناسند و به قابلیت های خود پی ببرند، دایره شناخت خود را از محیط بالا ببرند و با روابط انسانی بهتر آشنا شوند پس تلاش برای ایجاد عادت به مطالعه باید از اولویت های کارگزاران فرهنگی باشد

    بیان مساله

    . هنوز یک ماه از سال تحصیلی نگذشته بود که بیشتر همکاران از وضعیت درسی و ضعف بنیه ی علمی دانش آموزان نگران بودند. به عنوان مثال دبیر علوم اجتماعی اظهار داشتند که دانش آموزان هیچی درس را نمی خوانند. دبیر دینی و عربی و علوم هم همینطور، هر کدام از همکاران به گونه ای و به شوخی می گفتند که همه اش تقصیر دبیر ادبیات هاست. به نظر من شاید این یک شوخی دوستان باشد اما واقعیت امر هم همینطور بود. درست است اگر دانش آموزان بتوانند خوب بخوانند و بنویسند، قدرت درک مطلب و تفهیم مطالب بیشتری خواهند داشت.

    نتیجه گیری

    1-    تحلیل محتوا، روش و وسایل آموزشی بایستی متناسب با هدفهای آموزشی انتخاب و تنظیم شود.

    2-     فعالیتهای آموزشی هرگز نباید منحصر به محتوای کتاب درسی شود.

    3-     فعالیتهای یادگیری باید متنوع و حتی در صورت لزوم فراتر از مطالب مطرح شده در کتاب درسی باشد که می تواند شامل مطالعه ی آزاد، مطالعه ی کتب غیر درسی مرتبط با موضوع درس و تهیه گزارش و خلاصه ی مطالب آموزشی و نتایج تحقیقات و سفرهای علمی و ... کاملا ابتکاری و نو باشند.

    4-     با توجه به شناخت توانایی ها و علایق دانش آموزان برای پرورش و شکوفایی استعداد ها و توانایی های وی کتاب غیر درسی در نظر گرفته شود که مطالعه غیر درسی منجر به بیزاری و انزجار دانش آموزان نشود بلکه علائق آنان به مطالعه را بیفزاید.

    5-     اصول مطالعه را طوری به دانش آموزان القاء کنیم که دانش آموزان با آن لذت خواندن و هیجان ناشی از کشف دانش و آثار تخیلی را تجربه کنند. 

     



    محمود باقری بداغ آبادی ::: پنج شنبه 86/10/20::: ساعت 1:31 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ